Παρασκευή 28 Απριλίου 2017

20) Σχέδια έκθεσης Λυκείου


Α) - Ας δώσω ένα γενικό σκαρίφημα (δηλαδή ένα πολύ πρόχειρο σχεδιάγραμμα)  για το τι περιέχει ο Πρόλογος,  το ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ και ο Επίλογος.
- Ας σημειώσω όμως πρώτα, ότι πολλές φορές ορισμένες πλευρές τις βάζουμε ή στον πρόλογο ή στο κύριο μέρος,  και ορισμένες ή στο κύριο μέρος ή στον επίλογο.

► ΣΚΑΡΙΦΗΜΑ:
-Πρόλογος: (βλέπε στη 10η ανάρτηση:) μπορεί να ξεκινήσει με την ιστορική ανασκόπηση, ή με κάτι άλλο, πχ με το πρόβλημα που θα μας απασχολήσει, ή με τον ορισμό.
-ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ  π ε ρ ί π ο υ  περιέχει τις εξής πλευρές:
>Ορισμό της έννοιας                 > εκτός αν τον ορισμό της έννοιας τον βάλουμε ως πρόλογο.
>Ιστορική ανασκόπηση             > εκτός αν τη βάλουμε ως πρόλογο.
>Αποτελέσματα δυσμενή                      > ή ευμενή, αν το θέμα ζητάει να γράψουμε τα ευμενή.
>Αιτίες δυσμενείς                                 > ή ευμενείς ,αν το θέμα ζητάει να γράψουμε τις ευμενείς.
>Μήπως κάτι γίνεται με υπερβολή και όχι με μέτρο;
>Πώς θα περιοριστούν τα δυσμενή αποτελέσματα
και οι δυσμενείς αιτίες            > εκτός αν  το θέμα δεν μας ζητάει κάτι τέτοιο, οπότε αυτό θα το γράψουμε με πολύ συντομία στον επίλογο.
> Πώς θα ενδυναμώσουμε τα ευμενή αποτελέσματα και αίτια > εκτός αν το θέμα δεν μας ζητάει κάτι τέτοιο, οπότε αυτό θα το γράψουμε με πολύ συντομία στον επίλογο.
Επίλογος: Περιέχει την παράγραφο με ανακεφαλαίωση των συμπερασμάτων μας, την παράγραφο με το γενικό συμπέρασμα, αν πρέπει να γράψουμε τέτοια παράγραφο, και τις παραγράφους (*) πώς θα περιορίσουμε τα δυσμενή αποτελέσματα και αίτια ή πώς θα ενδυναμώσουμε τα ευμενή, αν αυτές δεν τις βάλαμε στο κύριο μέρος.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
1) Ό,τι γράψουμε στον πρόλογο δεν το ξαναγράφουμε βέβαια στο κύριο μέρος. Ένας πρόλογος καλό είναι να μην ξεκινάει με ορισμό, αλλά με κάτι άλλο, πχ με ιστορική ανασκόπηση. Αν πάντως δυσκολευόμαστε να βρούμε κάτι ως πρόλογο, τότε ξεκινάμε με ορισμό για να μη χάνουμε την ώρα μας. (Άρα πρέπει να συνηθίσουμε να βρίσκουμε προλόγους που θα ξεκινάν με κάτι άλλο και όχι με ορισμό που κανονικά ανήκει στο Κύριο Μέρος της έκθεσης).
2) Το πώς θα περιορίσουμε τα δυσμενή αποτελέσματα και αίτια, ή πώς θα ενδυναμώσουμε τα ευμενή, ανάλογα με το θέμα θα τα βάλουμε ή στο Κύριο Μέρος ή στον επίλογο.
3) Ο επίλογος περιέχει την παράγραφο με την ανακεφαλαίωση των  κυριότερων συμπερασμάτων μας, ή την παράγραφο με το γενικό μας συμπέρασμα και μια δυο άλλες πολύ σύντομες παραγράφους (* πχ πως θα περιορίσουμε τα δυσμενή αποτελέσματα ή τα δυσμενή αίτια). Σε ορισμένες περιπτώσεις κλείνει με μια προτροπή ή ευχή.

Β) Η φιλόλογος  Ελένη Σκαλιστή - Δερέκα στην Ιστοσελίδα της έγραψε κείμενο με θέμα την Εξειδίκευση. Θα παραθέσω το σχεδιάγραμμα του κειμένου της και μετά θα κάνω ένα μικρό σχόλιο:
- Πρόλογος: με ιστορική ανασκόπηση της εξειδίκευσης,
- Κύριο Μέρος: 1, Ορισμός της έννοιας ''εξειδίκευση'', 2, Αιτίες που μας ωθούν σε εξειδίκευση, 3, Θετικά αποτελέσματα από την εξειδίκευση, 4, Αρνητικά αποτελέσματα από την εξειδίκευση,
- Επίλογος : Αντιμετώπιση των αρνητικών αποτελεσμάτων (= τι πρέπει να κάνουμε).

ΣΧΟΛΙΟ ΜΟΥ: Όπως θα παρατηρήσατε η συγγραφέας γράφει και για τα θετικά και για τα αρνητικά αποτελέσματα. Υπάρχουν δηλαδή περιπτώσεις που θα γράψουμε και για τα θετικά και για τα αρνητικά αποτελέσματα, πχ αν μας το ζητάει το θέμα της έκθεσης.

Γ) Στο μπλοκ ‘’ Πολυφροντιστήριο . . .telepedia.net ‘’ βρήκα ένα μικρό κείμενο με θέμα τα Ανθρώπινα δικαιώματα, κείμενο που μπορεί να χωριστεί κατά τη γνώμη μου με τον παρακάτω τρόπο, που καλό είναι να τον έχουμε υπόψη μας: 
-        ΠΡΟΛΟΓΟΣ: Ορισμός: Τα ανθρώπινα δικαιώματα συνίστανται στη δυνατότητα . . .
-        ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ: Ιστορική ανασκόπηση . . .
-        ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Είναι σαφές ότι η ύπαρξη ανθρώπινων δικαιωμάτων είναι βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη και την πρόοδο ενός κράτους.
-        ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ): Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και σήμερα,. .. και δημοκρατικές κυβερνήσεις παραβιάζουν κάποια από αυτά . . .
-        ΕΠΙΛΟΓΟΣ: (Προτάσεις για το τι πρέπει να κάνουμε:) Η υπεράσπιση τους λοιπόν . .. είναι ζήτημα πολιτισμού και ηθικής .. . Είναι αναγκαίο, η παγκόσμια κοινή γνώμη να βρίσκεται σε εγρήγορση και να εξεγείρεται όταν θεμελιώδη δικαιώματα παραβιάζονται  [. . .].
ΣΧΟΛΙΑ ΜΟΥ: Ο/η συγγραφέας συντάσσει για ένα πολύ μεγάλο θέμα ένα μικρό κείμενο γι’ αυτό του δίνει μια συνοπτική, περιληπτική, μορφή. Αρχίζει με ορισμό, οπότε ως Πρόλογο θεωρούμε την παράγραφο που περιέχει τον ορισμό. Το Κύριο Μέρος  αρχίζει με Ιστορική ανασκόπηση, συνεχίζει με τα ευμενή Αποτελέσματα που φέρνουν τα ανθρώπινα δικαιώματα, όταν γίνονται σεβαστά σε ένα Κράτος,  και με το τι Καταστάσεις αντιμετωπίζουν σήμερα τα ανθρώπινα δικαιώματα σε ορισμένες χώρες (ότι δηλαδή πολλές φορές παραβιάζονται). -(Να πω ακόμα ότι στο κείμενο αυτό βρίσκουμε και την πλευρά "κατάσταση", σε ποια δηλαδή κατάσταση βρίσκονται σήμερα σε ορισμένες χώρες τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ας έχουμε, λοιπόν, υπόψη μας ότι κι εμείς σε ένα κείμενό μας μπορεί να εξετάσουμε και να αναφέρουμε σε τι κατάσταση βρίσκεται το 'πράγμα' για το οποίο γράφουμε την έκθεσή μας, όπως εδώ το 'πράγμα' που το λέμε "ανθρώπινα δικαιώματα"). 
==========

Τα ιστολόγιά μου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου