Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2012

14) Για το Περιεχόμενο, συνέχεια- Οι υποπλευρές μιας πλευράς

Υποπλευρές μιας πλευράς

-Είπαμε στην 3η ανάρτηση, ότι στην έκθεση εξετάζουμε τις διάφορες πλευρές μιας έννοιας, πχ τον ορισμό της, την ιστορική ανασκόπησή της, τα αποτελέσματα πού φέρνει, τα αίτια που προκαλούν αυτά τα αποτελέσματα, κτλ.
-Υπάρχει όμως περίπτωση να δούμε και τις υποπλευρές μιας πλευράς. Σαν παράδειγμα θα πω ότι αυτό συμβαίνει όταν εξετάζουμε τα αποτελέσματα που φέρνει η βία γενικά σε μια κοινωνία (= πλευρά), και ειδικά στα παιδιά (=υποπλευρά της βίας στην κοινωνία).
-Παρακολουθείστε το δοκίμιο του Γ. Θεοτοκά «Παράδοση και Ελληνικότητα» του Γ. Θεοτοκά (στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για τη γ ΄ Λυκείου, σελ. 214):
-Στην αρχή της πρώτης παραγράφου, στον πρόλογο, μιλάει γενικά για την ελληνική παράδοση (πλευρά) και στο τέλος της για την κλασική μας παράδοση (υποπλευρά της ελληνικής παράδοσης),
-Στη δεύτερη παράγραφο μιλάει για την μετέπειτα συνέχεια της παράδοσης που περιλαμβάνει την Ελληνιστική περίοδο  από
 τον Μεγαλέξανδρο και μετά , το χιλιόχρονο Βυζάντιο, τον κοινοτικό μας πολιτισμό κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας, και τον όσο πολιτισμό δημιούργησαν οι Έλληνες στο Καινούργιο κράτος από το 1821 και μετά. (υποπλευρές της πλευράς ‘’ελληνική παράδοση’’).
-Στην επόμενη παράγραφο μιλάει για την πνευματική μας αλληλεξάρτηση από τη Δύση (υποπλευρά της ελληνικής παράδοσης).
-Στην &4 αναφέρει ότι ο πολιτισμός της Ανατολής περιέχεται στην ελληνική παράδοση (υποπλευρά της παράδοσής μας η ανατολική μας παράδοση).
-Στην &5 αναφέρει ότι η παράδοσή μας ολοένα αλλάζει σύσταση, ανανεώνεται, αναπροσαρμόζεται, αφομοιώνει καινούργιες επιδράσεις (νέες υποπλευρές της πλευράς ‘’ελληνική παράδοση’’).
-Στην & 6 καθορίζει πλέον  ποιο έργο κατά τη δική του αντίληψη ανήκει στην ελληνική παράδοση και είναι ελληνικό: κάθε έργο που βγαίνει με ειλικρίνεια από τη ζωή, την καρδιά και τη σκέψη των ανθρώπων του έθνους μας.
-Στον επίλογο μάς προτρέπει να δούμε  ποιοι διαλεχτοί μας εκπρόσωποι αντιπροσώπευσαν την πνευματική και ηθική μας ζωή, την ελληνική θα έλεγα παράδοσή μας.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ώστε σε ένα γραπτό μας, πχ σε μια έκθεση λυκείου, μπορεί και πρέπει μερικές φορές, να δούμε όχι μόνο τις πλευρές μιας έννοιας που εξετάζουμε, αλλά και υποπλευρές της έννοιας  (πχ για την πλευρά «ελευθερία του ατόμου», ο Ε. Παπανούτσος εξετάζει στο δοκίμιό του «μορφές ελευθερίας» τις υποπλευρές  νομική/συνταγματική ελευθερία, κοινωνική/ οικονομική ελευθερία, ψυχολογική ελευθερία, εξάρτηση δηλαδή από αμέτρητες ανάγκες, ηθική, πνευματική αλλά και πολιτική ελευθερία). 
======

Τα ιστολόγιά μου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου